Sociale media hype of toekomst?

sociale media

Hype of toekomst?

Eerlijk gezegd “Ik heb geen flauw idee”. Wat ik wel weet is dat ik het erg leuk vind. Voor zowel privé als zakelijk zie ik de mogelijkheden en is het goed om hier in ieder geval mee te experimenteren.

Prive voornamelijk twitter
Voor mijn privé situatie ben ik voornamelijk actief op twitter. Daarnaast onderhoud ik mijn facebook en linkedIN pagina, maar hier ben ik minder actief mee bezig. Via twitter kan ik kleine berichtjes de wereld inzenden en iedereen die me volgt, voornamelijk vrienden en familie, weet per direct wat ik graag wil delen.

Dit scheelt mij 40 telefoontjes en dus heel veel tijd! Dan even te bedenken dat ik die 40 telefoontjes nooit gepleegd had, heb ik toch aan mijn bekenden mooi ingelicht. Ik merk zelfs dat sinds ik twitter gebruik, ik beter op de hoogte ben van allerlei zaken. Niet alleen wat mijn familie en vrienden uitspoken, maar ook van andere onderwerpen. Twitter is een mooi en direct platform waar je meningen, bevindingen, bewijs, etc kan vinden van onderwerpen die spelen of gespeeld hebben.

Nieuwsontwikkelingen via ooggetuigen
Dit is vooral interessant bij bijvoorbeeld debatten op tv en bij nieuwsontwikkelingen. Toets 1 simpel woord in op je telefoon en je vind per direct de meest recente informatie over dat betreffende onderwerp. Zo ben je vaak sneller op de hoogte van ontwikkelingen dan nieuws op tv of op internet. Ooggetuigen en kenners plaatsen doorlopend op twitter wat hun bevindingen zijn en dat maakt twitter een erg interessant medium. Iets waar ik zeker meer van wil weten en mee wil doen.

Ook voor zakelijk een functie?
Dit is natuurlijk een hele belangrijke vraag. Heeft het werkelijk voor zakelijke gebruikers ook een functie. Dit voor zowel commercie als voor After Sales. Je komt hier niet achter als je het niet probeert. Ik ben zodoende voor onze business units gaan kijken hoe dit werkt en gaan experimenteren met de diverse media.

Facebook, LinkedIN & Twitter
Ik ben begonnen met een twitter account voor Flexlease.nl en al snel breide zich dat uit. Inmiddels werken wij bij geheel PCL met Facebook, LinkedIN en Twitter. Het levert bezoekers voor onze website, extra communicatie kanalen en een gehele uiting op waarmee je aan bezoekers kan laten zien wat voor bedrijf je bent en wat de gedachten zijn.

Hoe meer tijd hoe beter
Voor zakelijk succes op sociale media is enige tijdsbesteding van cruciaal belang. Of de tijd die er ingestopt wordt ook werkelijk rendement oplevert durf ik niet te zeggen. Dat is denk ik bij ieder geval verschillend. De @Flexlease account op twitter heeft inmiddels meer dan 500 volgers en ieder bericht wat geplaatst wordt, wordt dus in ieder geval een aantal keer meer bekeken dan vroeger. Per maand zijn er toch meer bezoekers op onze websites door het gebruik van social media en steeds meer mensen komen in aanraking met onze naam. Een positieve ontwikkeling.

Conclusie
Al met al zal iedereen zelf moeten uitmaken wat hij van sociale media vindt. Noodzakelijk is het niet, maar het kan een positieve impuls geven aan zakelijke activiteiten en beleving van klant en prospect. Voor privégebruik zijn de toepassing te over. Hierbij zou ik wel waakzaam zijn over hetgeen er op internet “gedeeld” wordt met heel de wereld. Vooral bij jonge mensen een punt van aandacht.

Ik zelf vind het een perfecte toevoeging aan het normale leven. Vanaf mijn telefoon en laptop ben ik verbonden met de hele wereld en als ik even wat tijd over heb kan ik op MIJN tempo naar informatie zoeken die IK wens.