ConnectIT: A very nice to have!

IDYN ConnectITWat is ConnectIT
ConnectIT is een software tool waarmee het mogelijk wordt om met een Microsoft Dynamics Nav database te communiceren. Denk hierbij aan communicatie tussen website en database, importeren van grote hoeveelheden data in bulk,  ftp verzendopties, message queuing, webservices en dat volledig geautomatiseerd!

Alles staat in een database
Uitwisseling van data tussen softwaresystemen is in het huidige tijdperk erg belangrijk doordat al onze informatie tegenwoordig wel op 1 of andere manier in een database vermeld staan. Het is voor organisaties dus erg belangrijk dat databases, of systemen, data met elkaar kunnen uitwisselen. ConnectIT biedt de mogelijkheid om allerlei bestanden in diverse vormen (bijvoorbeeld Excel, xml, csv, txt) in de database te lezen. Er kunnen dus tabellen in MS Dynamics NAV worden geïmporteerd (of geexporteerd) en aangevuld. Dit kan een hoop tik werk schelen en een efficiëntie slag creëren in een organisatie.

ConnectIT in de praktijk
Zelf heb ik connectIT al voor meerdere activiteiten gebruikt. Ik ben klein begonnen met een aantal ftp verbindingen die ik automatisch laat verlopen. Ik haal dus automatisch data op van verschillende ftp servers, zodat onze medewerkers die data kunnen gebruiken in hun werk. Mijn enthousiasme werd steeds groter en ik ben vervolgens verder gegaan met het aanmaken van de eerste exports, waarbij ik de gegevens uit onze database gebruik om andere systemen te informeren en gegevens te uploaden. Zo worden de datumvelden op flexlease.nl rechtstreeks gevuld vanuit de database door ConnectIT.

Spelenderwijs vind je steeds meer mogelijkheden en dezer dagen worden meerdere tabellen geupdate en aangevuld door middel van deze tool. Erg makkelijk en het scheelt een hoop handmatig werk wat anders bij een van onze FTE’s had gelegen. Een mooie efficiëntie slag dus.

Een echte case: “Conversie”
Wij, Personal Car Lease, hebben de software voornamelijk aangeschaft voor het uitvoeren van een grote conversie. Hier was na aanschaf van de software niet direct sprake van, maar zo kon ik rustig leren hoe ConnectIT nou werkelijk toe te passen is.

Een jaar na aanschaf was er ineens sprake van een conversie. Ik was toen erg blij dat ik de kennis al had, anders had het wel eens heel anders af kunnen lopen. Er moest binnen een week een database van een andere leasemaatschappij overgenomen worden in onze database. Dit hadden we al eens gedaan voor 225 leasecontracten, maar ditmaal ging het om 550 contracten. Let wel: contracten inclusief, contractgegevens, autogegevens, klantgegevens, berijdergegevens, etc, etc. Allemaal tabellen die in onze database moest worden ingelezen. Handmatig was geen optie, dat ging niet in een week lukken.

Ja, het was een week hard werken, maar connectIT heeft me er doorheen geholpen. Een zeer mooie week dus, hier is daar meer over te lezen.

Ondersteuning en/of gebruikersplatform
Toch mis ik nog wel wat op het gebied van deze software. Qua ondersteuning kan je op dit moment alleen bij de ontwikkelaar en de reseller terecht en daar moet uiteraard voor ieder advies betaald worden. Op zich geen probleem, maar ik hou er erg van om zelf zaken aan te pakken en op te lossen. Door het ontbreken van een goed gebruikersplatform of forum kunnen gebruikers bij eigenaar/ontwikkelaar IDYN en reseller Juicy Pear terecht. De ondersteuning die zij zelf bieden is wel goed en zo kom je er altijd uit, toch blijft dit een idee voor de toekomst om het gebruikersgemak nog meer te vergroten.

Conclusie
Een must? Nee. Wel een “very nice to have!!” en wij zouden niet meer zonder kunnen.